Het Deense conglomeraat heeft in de containervaart een opmerkelijke omslag weten te bewerkstelligen. In 2009 leverde deze activiteiten nog een verlies van 2,1 miljard dollar op. De omzet van deze divisie groeide met ruim 30 procent tot 26 miljard dollar, die daarmee met afstand de belangrijkste activiteit binnen de groep is. Het concern als geheel zag de omzet met 15 procent toenemen tot 56 miljard dollar.

Het concern verwacht dat de totale winst over 2011 lager uit zal komen, onder meer omdat een groter deel van de kasstroom aangewend zal moeten worden om investeringen te financieren. Het concern denkt dat de mondiale vraag naar containervervoer met 6 tot 8 procent zal toenemen, maar de rederij houdt er rekening mee dat de capaciteit van de wereldvloot sneller zal groeien, met name tussen Europa en het Verre Oosten.

Zoals bekend heeft Maersk Line speciaal voor dit vaargebied deze week een bestelling geplaatst voor tien recordschepen van 18.000 teu, die vanaf 2013 in de vaart komen. Het contract bevat opties voor nog twee series van tien schepen, wat de waarde op 5,7 miljard dollar zou brengen.

APM Terminals verwacht dat het resultaat dit jaar iets boven dat van 2010 zal uikomen. Vorig jaar steeg de winst met 11 procent. Ook de sleepvaartdochter Svitzer heeft een goed jaar achter de rug met een winst van 130 miljoen dollar, vooral dankzij besparingen en boekwinsten.

De olie- en gasactiviteiten, goed voor een omzet van ruim tien miljard dollar, leverden een winst op van 1,7 miljard tegen 1,2 miljard in 2009. Die stijging was vooral te danken aan de hogere olieprijs, maar ook aan de toegenomen activiteiten. Zo werden nieuwe projecten opgezet in onder meer Groenland, het Verenigd Koninkrijk, de VS, Brazilië en Noorwegen.

Maersk Tankers leed een verlies van 118 miljoen dollar als gevolg van de lage tarieven op de tankermarkt. Dat werd dan weer ruimschoots gecompenseerd door de booractiviteiten van Maersk Drilling , die netto bijna 400 miljoen dollar in het laatje brachten. Dat was te danken aan de inzet van nieuwe halfafzinkbare booreenheden en hogere prijzen op de exploratiemarkt.