Het contract werd deze ochtend officieel ondertekend door Eivind Kolding, ceo van Maersk Line en Nam Sang-Tae, de topman van Daewoo Shipbuilding and Marine Egineering. Kolding zei dat de kans zeer groot is dat de optie voor een tweede reeks van tien eenheden gelicht zal worden. Of er ook nog een derde reeks komt, moet voor het einde van dit jaar besloten worden.

De nieuwe schepen zijn van het ‘Triple E’-type. Dat staat voor economisch (schaalvoordelen), energiezuinig en ecologisch (milieuvriendelijk). De CO2 uitstoot per vervoerde container zou de helft lager liggen dan die van een huidig klassiek schip in de Europa – Verre Oostentrade.

Daewoo zal de tien nieuwe recordschepen tussen 2013 en 2015 opleveren. Maersk wil ze gaan inzetten tussen vijf Chinese havens (Shanghai, Ningbo, Xiamen, Yantian en Hongkong) en Europa. Hun afmetingen verschillen al bij al niet enorm met die van de Emma Maersk van 15.200 teu.

De nieuwe recordschepen worden drie meter langer dan de Emma en kunnen dankzij een breedte van 59 meter ook een extra rij containers in de breedte bovendeks laden. Bovendien kunnen er meer containers op de voorplecht gestapeld worden omdat de boeg een rondere vorm krijgt. De voorkant van het schip wordt minder spits omdat Maersk Line voor een dienstsnelheid van 23 knopen opteerde. De Emma is twee knopen sneller.

Bekijk hier een video

Bekijk hier de fotoserie