Daarmee wordt een begin gemaakt met een bouwprogramma voor de rederij uit Heerenveen, aldus Damen. Dat omvat onder andere twee multi purpose schepen met een laadvermogen van 8300 ton, waarvan de Tide Navigator de eerste is en nummer twee, de Timber Navigator, in de loop van het jaar volgt. Ze zullen vooral in het trans-Atlantische vervoer worden ingezet.

De Tide Navigator wordt het eerste schip onder Nederlandse vlag met een ‘Green Passport’, aldus de werf. ‘Dat houdt onder meer in dat alle materialen die in de bouw en uitrusting van het schip zijn gebruikt nauwkeurig zijn omschreven. Ze zijn geschikt voor hergebruik als het schip wordt gesloopt’, aldus een woordvoerder van de werf.

Verder is veel aandacht besteed aan het brandstofverbruik. Volgens Damen kan de bemanning met eenvoudige hulpmiddelen aan boord controleren wat het specifieke brandstofverbruik is tijdens verschillende omstandigheden op zee. Door dit te optimaliseren kan het verbruik en daarmee de milieubelasting worden verminderd.

Het schip vervoert op de eerste reis een achtbaan voor een attractiepark in Noord-Amerika en windmolens voor Caraïbisch Gebied. Dankzij de tussendekken en de twee eigen kranen van veertig ton elk kan het schip dit soort lading zelf lossen en laden.

Voor Damen is dit het derde schip uit een serie van zes, die de afgelopen periode verkocht zijn aan Nederlandse opdrachtgevers. Hierna volgt een tweede schip voor Unisea Shipping uit Sneek en voor ForestWaveNavigation. Het laatste schip wordt dit najaar opgeleverd aan een rederij uit Lemmer.