De in Breda gevestigde rederij verstevigt daarmee haar positie in het topsegment van de markt. Alle grote halfafzinkbare zware ladingschepen van 41.000 tot 73.000 ton zijn al in handen van Dockwise, dat is voortgekomen uit een fusie van Dock Express en Wijsmuller Transport.

Hyundai krijgt een krappe twee jaar de tijd voor de bouw van het vaartuig, dat 275 meter lang en 70 meter breed wordt. De oplevering moet plaatsvinden in het laatste kwartaal van 2012; alle proefvaarten moeten dan al achter de rug zijn. De rederij, die in 2009 zijn hoofdkantoor van Bermuda naar Nederland verplaatste, heeft de financiering van het project al veilig gesteld via een emissie en een kredietfaciliteit.

Volgens topman André Goedeé van Dockwise is de keus op Hyundai gevallen vanwege diens goede reputatie in het tijdig en binnen budget opleveren van projecten: ‘Dat geeft ons het vertrouwen dat het schip beschikbaar is op de overeengekomen datum voor de eerste opdracht.’