Een schip charteren voor een lading droge bulk en in plaats van een huurprijs te betalen geld toe krijgen. Virtueel was het zover afgelopen week op de Baltic Exchange.

Op een van de routes waaruit de index is opgebouwd daalde het chartertarief onder nul: min 229 dollar per dag.


Het betrof de zogenaamde C11 capesize route van Zuid-China naar Europa. Eigenaren willen hun schepen repositioneren naar de Atlantic, omdat daar de balans tussen vraag naar capaciteit en aanbod van schepen beter is en dus hogere tarieven te vragen zijn.

Omdat het systeem niet berekend is op een negatief tarief werd de index verlaat gepubliceerd, vanwege ‘technische problemen’.

De gemiddelde capesize tarieven vielen terug tot een niveau (onder de 10.000 dollar per dag) dat sinds december 2008 niet meer is voorgekomen. Het absolute dieptepunt was in diezelfde maand 2.320 dollar.

De Baltic Dry Index bereikte dit jaar in mei zijn hoogste punt, maar bevindt zich sindsdien in een gestaag dalende lijn. Beleggers zien die index als een belangrijke indicator voor de stand van de wereldeconomie, maar de huidige malaise is meer te wijten aan een enorm aanbod van (nieuwbouw)schepen dan van een dalende vraag naar het transport van grondstoffen.