De vrachtvolumes die over de Ierse Zee vervoerd worden, zijn sinds 2008 fors gedaald. De aangeboden capaciteit werd echter nauwelijks aangepast. Een schip weghalen heeft immers onmiddellijk drastische gevolgen voor de frequentie van de dienst. Volgens DFDS blijkt het onmogelijk te zijn om de Ierse veerdiensten op korte termijn weer rendabel te krijgen.

Een verkoop van de veerdiensten van en naar Dublin aan een concurrent is onmogelijk, omdat de overheid daar bezwaar zou tegen maken, zoals bij de transactie met Stena. Op de Ierse Zee zijn niet zo veel rederijen actief (Stena Line, P&O Ferries, Seatruck en Irish Ferries). Een overname zou hen al snel een te sterke marktpositie opleveren.

Door de beslissing om de Ierse Zeediensten te staken, komen er bij DFDS een paar honderd banen op de tocht te staan. Hoeveel mensen er precies ontslagen zullen moeten worden, hangt af van het aantal schepen dat de Deense rederij elders in het netwerk kan inzetten.