In het verleden werden de kreeften met het vliegtuig over de Atlantische oceaan vervoerd. In april werd besloten om grote tanks met daarin de levende kreeft in 40’ reefercontainers te laden. De containers worden opgepikt door de TA4-dienst tussen Montreal en Rotterdam, die er een extra halte in Halifax bijkreeg.

Er worden nu vijftien reefercontainers gebruikt. Omdat de eerste ervaringen met zeevervoer positief zijn, komen er nog eens honderd bij. Vanaf maart zullen wel andere schepen van de Deense rederij de lading meenemen. Omdat de schepen uit de TA4-dienst aan ‘super slow steaming’ doen, is de transittijd redelijk lang.

De TA2-dienst die Halifax nu nog niet aanloopt, wordt door snellere containerschepen verzorgd. Door de Canadese haven Halifax als laatste haven in Noord-Amerika aan te lopen, zal de transittijd naar Nederland tot zeven dagen worden beperkt.

Maersk Line had al eerder aangekondigd Halifax te schrappen in de TA4-dienst. Dat zou aanvankelijk per 25 januari gebeuren, maar omdat de nieuwe rotatie van de TA2 nog niet bekend is, blijft de TA4 nog tot en met 1 maart de Canadese haven wekelijks bedienen.