Bosman, dat een eigen warehouse heeft in Ploiesti in Roemenië, heeft de hele distributie (plus diverse andere taken) in handen gekregen van Samsung’s witgoeddivisie in Roemenië en Bulgarije. Het zal, als het goed is, niet de laatste keer zijn dat de Nederlandse logistieke sector in Oost-Europa een sappige appel weet te plukken. Een volgende keer zal het misschien geen Koreaanse vrucht zijn, maar een Chinese.

China is hard bezig om zijn invloed in de Oost-Europese landen uit te breiden. Meest recente voorbeeld is de economische steun die China afgelopen weekend toezegde aan het kwakkelende Griekenland. Gevoelsmatig hoort de zonvakantiebestemming niet bij Oost-Europa, maar op de landkaart eigenlijk wel. China investeert veel geld in onder meer de havens van Piraeus en Thessaloniki, omdat dat volgens China de poorten naar Europa zijn. Dat klinkt bekend in de oren. Havens als Rotterdam en Hamburg zien zichzelf natuurlijk ook als poorten naar Europa, maar als het aan de Poolse haven Gdansk ligt, ligt de ‘poort naar Centraal-Europa’ in de toekomst niet langer in West-Europa, maar in Gdansk. Begin dit jaar heeft de Poolse havenstad al zijn eerste intercontinentale lijndienst gekregen en dat smaakt volgens de Polen naar meer.

Deskundigen voorspelden al eerder dat Oost-Europa een belangrijke rol op zich kan gaan nemen als productielocatie, als makkelijker bereikbare en makkelijker te controleren alternatief voor China. Het lijken momenteel veelal uitgerekend Chinese bedrijven te zijn die productielocaties in Oost-Europese landen vestigen om van daaruit de West-Europese markt te bedienen. Dat moet voor wegtransportbedrijven extra werk op gaan leveren, zou je zeggen. Aangezien het organiseren van een groot internationaal sportevenement eveneens altijd voor economische ‘Schwung’ schijnt te zorgen, zou je denken dat het nu behoorlijk begint te kriebelen in Polen en Oekraïne (organisatoren van het EK voetbal van 2012). De werkelijkheid is dat het Oekraïnevervoer helemaal niet zo bruisend is, blijkt uit een reportage in dit dossier. De economische crisis heeft in het Oost-Europese land hard toegeslagen. Nederlandse transporteurs die voor de crisis grote plannen in Oekraïne hadden, kijken nu de kat uit de boom. Het koelvervoer is een positieve uitzondering, want ook in crisistijd moet er gegeten worden. Wegen daarentegen zijn geen eerste levensbehoefte. Voetbal natuurlijk wel. Vandaar dat in zowel Polen als Oekraïne nu toch hard aan de infrastructuur wordt gewerkt, onder meer met Chinese steun. Een plan dat nog geld kan gebruiken, is de totstandbrenging van spoorcorridors tussen West- en Oost-Europa. Al is geld niet het enige probleem: NEA ziet voor de corridors nog maar liefst 38 complicaties.