Net nadat de Deense groep DSV het Belgische ABX Logistics had overgenomen, brak de crisis uit. Het plan om te profiteren van het netwerk van ABX en zo de positie in Rusland te versterken, viel in duigen. Integendeel: de crisis trof Rusland zo hard dat het wegvervoer deels werd stilgelegd.

Voorzichtig, heel voorzichtig, blaast DSV het wegvervoer op Rusland nieuw leven in. Maar grote stappen worden niet gezet. Daar is de situatie nog niet naar, aldus Louis van den Eijnden, branchemanager bij DSV Road in Waddinxveen. ‘DSV is de laatste jaren natuurlijk op overnamepad geweest. Eerst met de overname van de wegvervoersactiviteiten van DFDS in 2000, de overname van Frans Maas in 2006 en in het derde kwartaal van 2008 werd de overname van ABX afgerond.’

Volgens Van den Eijnden was die overname van ABX ‘onder meer bedoeld om het wegvervoer naar Rusland een flinke boost te geven. Daar had ABX een grotere organisatie staan dan Frans Maas of DFDS. Maar we waren nog niet klaar met het integratietraject, toen de crisis toesloeg. Allerlei mooie plannen zijn toen op een laag pitje gezet.’

Voorheen vertrokken iedere dag wel een paar groupagetrucks vanuit het crossdockcentrum in Waddinxveen naar Rusland. Grotere deelpartijen en volle trailers gingen direct vanaf de klant naar het Oosten. ‘De export naar Rusland heeft een enorme klap gehad. Het aantal wekelijkse zendingen is teruggebracht naar twee vaste vertrekken per week naar Moskou en Sint Petersburg. Een vertrek op donderdag en vrijdag. Er was niet meer te vervoeren. Klanten die voorheen meerdere zendingen in de week hadden, gingen clusteren en dan nog was hun zending vaak kleiner dan voorheen.’

Het wegvervoer naar Rusland wordt nu voorzichtig opgevoerd. Sinds februari vertrekken er drie wagens in de week, vertrek op woensdag, donderdag en vrijdag. Meer wil Van der Eijnden er voorlopig niet. ‘Het herstel is heel broos. Het ladingaanbod groeit maar langzaam. Rusland zit ook met de olie en gasinkomsten die onder druk hebben gestaan. Het bestedingspatroon van de burgers is veranderd. Het zendingspatroon van onze vaste klanten is nog steeds heel grillig.’

In de vestigingen van Moskou en Sint Petersburg kunnen ook de douaneformaliteiten worden verzorgd. De Russische Douane stond jarenlang bekend als bureaucratisch en onbuigzaam, met lange wachttijden als gevolg, maar daar komt langzaam verandering in. Van den Eijnden: ‘Ze zijn daar de douane aan het reorganiseren. De diverse douanekantoren rondom Moskou verdwijnen, daar komt een hoofdkantoor voor in de plaats. We verwachten dat dat voor meer efficiency zorgt.’