Het definitieve schaderapport voor de Oost-Europese economie moet nog worden geschreven maar in de transportsector heeft de crisis al diepe sporen achtergelaten. Zo hebben de containerrederijen hun belangen in de Zwarte Zee in 2009 flink teruggeschroefd. Van de elf rechtstreekse Azië-diensten in 2007 zijn er nog maar vier over. Volgens diverse schattingen heeft de Roemeense haven van Constantza 20 tot 40 procent van haar volume verloren. APM sloot begin van dit jaar zijn terminal nadat de grootste klant zusterbedrijf Maersk Line – zijn feederpakket van ongeveer 30.000 teu overhevelde naar DP. Berichten uit andere havens aan de Zwarte Zee zijn al niet beter: Novorossiysk kreeg in de eerste drie maanden een daling van 30 procent (tot 61.000 teu) te verwerken, en Odessa startte het jaar met een verlies van 36 procent. In de gehele regio zouden de importen van alle goederen zowat zijn gehalveerd.

In Oekraïne zijn de handel en het internationale transport helemaal ingezakt, zegt Jac Triepels, importeur van DAF in Oekraïne. ‘In het tweede kwartaal van 2009 hebben alle West-Europese truckbouwers negen trucks verkocht in Oekraïne. Een jaar eerder waren dat er in dezelfde periode 1.109.’ Alleen Ewald Raben, directeur van de Raben Group, kijkt nog positief naar de huidige economische rampspoed in Oekraïne. ‘Het ladingvolume in Oekraine is dit jaar verdubbeld’, vertelt Raben vooral door het succes van Metro Cash & Carrier, een Duitse groothandelketen met 23 vestigingen in Oekraïne. Raben neemt sinds 2006 de distributie van vers-producten van Metro voor zijn rekening en kreeg eind vorig jaar al het transport van Metro. Binnen het driejarige contract moet Raben maandelijks zo’n 45.000 pallets uitleveren naar de 23 filialen van Metro.

Het Bulgaarse Instituut voor Transport en Communicatie (ITC), een onafhankelijk adviesbureau dat de Bulgaarse transportmarkt onderzoekt, berekent dat het Bulgaarse goederenvervoer met 28 procent is afgenomen in het tweede kwartaal van dit jaar. De transportsector in Bulgarije bestaat voor 80 procent uit kleine ondernemingen met zo’n drie tot tien trucks. ‘Daar zijn er inmiddels een hoop van bankroet gegaan’, zegt het ITC. De nood is zo hoog dat het Bulgaarse ministerie van transport spreekt van een crisis in de transportwereld. De grote ondernemingen houden het hoofd nog boven water, maar moesten wel zwaar snoeien. Somat AG, de grootste transporteur van Bulgarije met 700 trucks en autocarriers, werd geconfronteerd met een krimp van 30 procent en moest 200 van zijn 1.300 chauffeurs ontslaan.