In Centraal- en Oost-Europa is een groot tekort aan moderne koelwarehouses. Het logistiek netwerk is hopeloos verouderd. De markt is gefragmenteerd, eigenaren van warehouses zijn niet in staat aan de logistieke verlangens van hun partners tegemoet te komen. Er komen de laatste tijd wel meer moderne warehouses bij, vaak regionaal gegroepeerd, maar het is nog lang niet genoeg. Deze boodschap verkondigde Valeriu Costea, directeur Europese operaties bij logistiek dienstverlener Everest Kool Solutions, tijdens het twaalfde European Cold Chain Logistics Education Program, een evenement waar logistiek managers uit de hele wereld op afkwamen.

Er zijn in Centraal- en Oost-Europa dus volop kansen voor vastgoedbedrijven en logistiek dienstverleners die een nieuw warehouse willen openen. ‘De vraag naar geconditioneerde warehouses bedraagt in Roemenië bijvoorbeeld nu al vijfhonderdduizend vierkante meter, en groeit nog steeds. Natuurlijk is de vraag het grootste waar de meeste mensen wonen, in de hoofdstad Boekarest. Maar ook in steden als Brasov, Timisoara, Iasi, Arad, Cluj-Napoca, Sibu en Constanta staan verladers in de rij voor goede voorzieningen.’

Roemenië telt drie hoofdrolspelers op de supermarktmarkt: Metro, Rewe en Carrefour. Alledrie kampen ze met hetzelfde probleem, namelijk een veranderend consumentengedrag. Consumenten gaan minder vaak winkelen en kopen per keer meer producten. Dat heeft gevolgen voor de logistiek.’

Daarmee is niet de enige reden genoemd waarom verladers elkaar verdringen in de strijd om geavanceerde en moderne warehouses. De internationale trend dat consumenten verser en gezonder willen eten, gaat ook aan Roemenië en omringende landen niet voorbij. Daarnaast zit op verse luxeproducten meer marge, een reden voor verladers om een flink assortiment in huis te willen hebben. Of het nu om Unilever in Hongarije, Rewe in Roemenië, Kaufland in Polen of Metro in Rusland gaat, alle verladers hebben dezelfde wens. Groeien. Maar de groei wordt belemmerd door de gebrekkige faciliteiten. ‘Als verladers hun gekoelde keten onder controle hebben, betekent dit dat er minder producten al bedorven zijn voordat ze in de supermarkten komen. In Centraal- en Oost-Europa kan de hoeveelheid afval met vijftig procent verminderd worden. Geen wonder dat retailers orde op zaken willen stellen. De komende jaren zal de vraag naar geconditioneerde warehouses nog verder stijgen. We moeten de boel transformeren van junior naar volwassen.’

De warehousemarkt staat niet alleen onder druk door de vraag van retailers. Ook de producenten van verse producten azen op een gekoeld magazijn. Zo kunnen ze de levensduur van hun producten verlengen, makkelijker naar buitenlandse markten exporteren en de efficiency verbeteren. Een derde vragende partij is de farmaceutische industrie, die steeds hogere eisen stelt.

Waar veel logistiek managers de toekomst door de financiële crisis pessimistisch inzien, ziet Costea ook voordelen voor zijn sector. ‘De bouwkosten gaan omlaag, evenals de arbeidskosten en materiaalkosten. Westerse technologie is, zowel in bouwconstructie als bij logistieke operaties, makkelijker te implementeren dan vijf tot tien jaar geleden. Andere logistieke deelsectoren hebben het moeilijk. Dat kan een boost geven aan de bouw van gekoelde warehouses. Natuurlijk hebben ook wij last van de recessie. Er zijn cash flow problemen, investeerders zijn minder happig om in een nieuw project te stappen. Degenen die vallue added services bieden, zullen overleven, mits zij hun personeel goed trainen. En er zijn enkele andere belemmeringen die aangepakt moeten worden om een groei te realiseren. Zo stellen landen als Rusland en Oekraïne een limiet aan de vleesimport om de eigen markt te beschermen.’