Van de vier reders die in de prijzen vallen, is CMA CGM de grootste. De drie Verre Oosten loops en de twee eigen trans-Atlantische lijnen lopen Rotterdam al aan. Het aantal oost/ west-diensten zal ten tijde van de opening van de terminal in 2013 ongetwijfeld groter zijn. CMA CGM is één van de snelst groeiende containerrederijen, wat blijkt uit een indrukwekkend orderboek van ruim dertig schepen van 8.500 tot 12.500 teu. Ook de New World Alliance is een goede klant van Rotterdam. Van de vier eigen Verre Oosten diensten, komt alleen de China Europe Express (CEX) met acht schepen van APL niet naar Rotterdam (wel naar Southampton, Antwerpen en Bremerhaven).

Voor de twee loops met schepen van MOL en Hyundai Merchant Marine is Rotterdam nu al de enige aanloophaven in de Benelux. De South China Express loopt de Maashaven en Zeebrugge aan.

Ook voor deze alliantie geldt dat er tegen 2013 zeker nog nieuwe diensten bijkomen. Met de acht schepen die MOL tussen dit en volgend jaar in de vaart neemt, waarvan er vier in de kleuren van APL zullen varen, kan de groep een vijfde wekelijkse loop tussen het Verre Oosten en Europa beginnen. Vanaf 2011 ontvangt APL op zijn beurt een reeks schepen van 10.000 teu. Wanneer alle containercapaciteit van CMA CGM (de nummer drie van de wereld) geteld wordt bij die van APL (8e), MOL (12e) en Hyundai (18e) geeft dat een totaal van 1.665.522 teu. Dat is bijna de omvang van de Deense Maersk groep (1,8 miljoen teu), die in Rotterdam al een eigen terminal heeft (APMT Rotterdam). De combinatie CMA CGM/New World Alliance weegt wereldwijd ook zwaarder dan MSC (1,12 miljoen teu), die ook naar de Maasvlakte wilde komen. Anderzijds had MSC veel meer nieuwe diensten naar Rotterdam kunnen sturen want de aanwezigheid van de rederij uit Genève blijft in Nederland nu beperkt tot een enkele Verre Oosten lijn en een noord/zuid-verbinding met de oostkust van Zuid-Amerika.

De centrale hub van de rederij in Noord-Europa waar alle deepseadiensten (inclusief de twee ‘Rotterdamse’ lijnen) samenkomen, is de MSC Home Terminal in het Antwerpse Delwaidedok, een joint venture van PSA HNN en MSC. Dit jaar rekent de rederij op bijna 3,5 miljoen teu. Volgend jaar krijgt de joint venture er 450 meter kade bij, waardoor de capaciteit met 700.000 teu groeit. Wanneer de rederij de gemiddelde groei van de voorbije jaren aanhoudt (ruim 20 procent), is er na 2009 alweer plaats tekort. Maurizio Aponte, neef van de Gianluigi Aponte, de grote man achter MSC, gaf daarom onlangs in een interview met het magazine ‘Portaal’ van de Antwerpse havengemeenschap aan dat de rederij tegen 2013 alternatieven zoekt. Wanneer die niet snel gevonden worden, zal de rederij verplicht zijn om transshipmentlading te verhuizen naar havens als Le Havre of Bremerhaven, waar MSC eveneens terminalbelangen heeft.

Los van de volumes dreigt MSC ook met een ander probleem te maken te krijgen. De in aanbouw zijnde schepen van 13.200 teu zijn immers erg groot om naar Antwerpen te varen. Die eenheden worden wellicht 379 meter lang, wat boven de huidige toegelaten limiet is op de Westerschelde.Dat Rotterdam de één na grootste containerreder ter wereld nog niet aan zich wil binden, heeft wellicht te maken met het besef dat MSC zijn Antwerpse hub niet volledig zal ontruimen. Daarvoor heeft de rederij er teveel geïnvesteerd in nieuwe super postpanamax-kranen. De kansen van MSC zouden ongetwijfeld beter geweest zijn wanneer nog een andere rederij bij het bod betrokken werd, maar dat is nu eenmaal niet de stijl van een notoire einzelgänger als MSC. De rederij heeft overigens nog steeds de mogelijkheid om meer diensten naar de ECT Delta te sturen, waar in 2013 heel wat belangrijke klanten vertrekken. Het Rotterdamse havenbestuur geeft een handvol bestaande klanten nu de broodnodige ruimte om verder te groeien.

Vooral CMA CGM wil graag extra capaciteit. De rederij wedt overigens niet op één paard, want de Fransen participeren ook al in de Zeebrugse terminal CHZ (aandeel 35 procent) en in de Antwerp Gateway van DP World (10 procent) aan het Antwerpse Deurganckdok.

Stefan Verberckmoes