Menzies Aviation is met 476.000 ton in 2006 de tweede vrachtafhandelaar op Schiphol na de KLM. De grootste concurrent Aero Groundservices volgt met 410.000 ton op enige afstand. De omzet uit vrachtafhandeling lag vorig jaar op 45 miljoen euro. Dirk Goovaerts, directeur West-Europa van Menzies Aviation, voorziet voor dit jaar verdere groei voor de Nederlandse vestiging. ‘Wij gaan in onze prognoses uit van 506.000 ton voor dit jaar.’ De afhandelaar neemt deze zomer een nieuwe loods in gebruik waarmee de capaciteit met 10.000 vierkante meter wordt uitgebreid. Het bedrijf gaat in deze terminal de afhandeling van bloemen concentreren.

Expediteur J. van de Put, specialist in het vervoer van sierteeltproducten, krijgt eigen faciliteiten in het pand en kan onder supervisie van Menzies de pallets ter plekke afbreken. Goovaerts: ‘Het heeft weinig zin om de pallets eerst in een vrachtwagen te stoppen en 200 meter verder bij de loods van J. van de Put weer uit te laden en daar af te breken. De expediteur krijgt verder de beschikking over een eigen ‘fast track’ voor het snel doorschuiven van complete bloemenpallets.

De loods wordt tevens voorzien van een tweede fast track voor de overige expediteurs. ‘Wij behouden zo onze neutraliteit tegenover de andere agenten’, onderstreept Goovaerts. Door de bloemen grotendeels uit de bestaande afhandelingsloods te halen, krijgt Martinair Cargo, goed voor 50 procent van het totale volume bij Menzies, zo’n 5.000 tot 7.000 vierkante meter extra ruimte voor verdere expansie.Ook Polar Air Cargo (40.000 ton vorig jaar) en Cathay Pacific Cargo, dat onlangs de vrachtvluchten van dochter Dragonair verplaatste van AG naar Menzies, leveren een sterke bijdrage aan de groei bij Menzies.