‘Waar praten we eigenlijk over? Charters die de expediteurs in eigen beheer gaan doen? Voor mij mag elk willekeurig bedrijf, of het nu een expediteur of een nieuwe afhandelaar is, aan het vrachtplatform plaatsnemen zolang het maar voldoet aan de regeling afhandelingsbedrijven Schiphol.’ De vrachtafhandeling is volgens hem ook onlosmakelijk onderdeel van de luchtvaartmaatschappij. ‘Ga je dat openbreken? Hoe zit het dan met de douane-afhandeling? En met de veiligheid? Wij moeten het allemaal nog maar zien.’ Giling vraagt zich ook af of de netwerkexpediteurs met hun eigen vrachtafhandeling wel zo veel sneller en goedkoper zijn dan de gespecialiseerde vrachtafhandelaars. ‘Ik wil die beweringen tegenspreken. Afhandeling is een vak dat je er niet zo maar even bij doet. Er zijn grote investeringen nodig, vooral op het gebied van veiligheid en opleidingen. Die verdien je met het afhandelen van een paar vliegtuigplaten niet terug.’

Hij is sceptisch over de mogelijkheid om een nieuwe inkomstenbron aan te boren door expediteurs onderdak te bieden in de eigen afhandelingsloods. ‘Wij hebben neutraliteit hoog in het vaandel staan en zullen in ons nieuwe loods op Schiphol ZuidOost dan ook geen agenten zelf vracht laten afhandelen. Je moet het transparant houden.

De beveiliging is gecertificeerd volgens TAPA-A en we kunnen het ons ook niet permitteren vreemden binnen te laten. Dat perishable-agent J. van de Put bij Menzies kan afhandelen, zou niet onze keus zijn. Wij vragen ons af hoe de reacties zullen zijn van de andere expediteurs in de markt.’

De ware omwenteling op Schiphol is volgens Giling niet de komst van Panalpina aan het vrachtplatform maar het feit dat er zich in 25 jaar nooit zo veel nieuwe spelers aan de eerste linie hebben gemeld. ‘WFS, Swissport en Skylink zijn nieuwe spelers. Dát is de grote verandering. In 2003 was er nauwelijks aanbod van lokaties aan de eerste linie. De luchtvaartmaatschappijen krijgen nu weer keus.