Dit artikel verder lezen?
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Bent u al abonnee van NT ?
Nog voor de ingebruikname van de Betuwespoorlijn zit het goederenvervoer over het spoor richting Duitsland fors in de lift. In de eerste helft van dit jaar werd 15 procent meer goederen naar Duitsland getransporteerd met treinen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Zou de instandhouding van een monopoliepositie betekenen. DB is bovendien niet in staat intermodaal transport effectief (lees marktconform en rendabel) te organiseren. Spreek hier uit – bittere – ervaring als oud Conliner medewerker. Alles wat DB op dit gebied heeft verliest of is al verloren gegaan (Transfracht cq Conliner en Marco).
Het zou een slechte zaak voor het spoorvervoer zijn als Duitsland zijn infrastructuur binnen de DB houdt waar Europa voorschrijft dat het losgekoppelt moet worden. Weer een negatieve injectie voor wat we voor staan als 1 Europa. Niet vreemd ook dat de inwoners van Europa problemen hebben met de Europese Unie als landen gewoon kunnen besluiten om beslissingen van Brussel aan hun laars lappen. Dus niet alleen slecht voor concurrentie op het spoor maar ook slecht voor Europa.