Slimme Logistiek

Picnic: elektrisch succes

Nieuwkomer Picnic breidt in rap tempo uit. De elektrische voertuigen van de online supermarkt zijn het komende jaar in nog eens tien tot vijftien steden te vinden. De oorspronkelijke scepsis is overwonnen.

De online bezorgdienst begon ruim een jaar geleden in Amersfoort en is inmiddels actief in Leusden, Soest, Maarssen, Utrecht en Almere. Volgend jaar wordt er een nieuw distributiecentrum in gebruik genomen, want het huidige in Nijkerk wordt te klein. Het jonge bedrijf richt de distributie anders in dan de webwinkels van supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo. Klanten doen hun bestellingen via een app. Op basis daarvan koopt Picnic de verse goederen en kruidenierswaren in en doet centraal de orderpicking. In grote vrachtauto’s gaan de goederen naar de microhubs aan de rand van de steden waar Picnic actief is en van daaruit worden ze in kleine elektrische voertuigen naar de klant gereden. Een zelf ontworpen softwaresysteem stelt de routes vast. Het grote verschil met andere bezorgdiensten is dat Picnic niet op elk moment van de dag levert, maar binnen vaste tijdsvensters. Een ander verschil is de gratis bezorging van de levensmiddelen.

Elektrische voertuigen
De microhubs aan de rand van de wijken minimaliseren de kans op vertraging. De kleine voertuigen zijn zo ontworpen dat ze vanaf de buitenkant aan de lange zijdes kunnen worden gelost. Nieuwenhuys: ‘Gewone bestelwagens ga je vanaf de achterkant in en dan heb je een gangpad nodig. Dat is veel loze ruimte. In onze kleinere voertuigen kan bijna net zoveel als in een gewone bestelwagen. Omdat ze elektrisch zijn, besparen we op brandstofkosten. Doordat de voertuigen klein zijn, staan ze minder snel in de weg. En ze zijn zero-emissie, dus geen fijnstof in de wijken waar kinderen spelen.’

Een veelgenoemd nadeel van de verkoop via internet is de flinke toename van het aantal bestelauto’s in woonwijken. Pakketbezorgers zoals UPS en DHL zetten daarom in toenemende cargobikes in. Nieuwenhuys: ‘We doen dat nu nog niet, maar kijken er wel naar. Grotere cargobikes zijn overigens bijna net zo groot als onze autootjes.’