Slimme Logistiek

Elektrisch wegtransport: doorbraak staat voor de deur

Bestelbussen en vrachtwagens worden steeds vaker elektrisch aangedreven. Ondernemingen die actief zijn op de ‘last mile’ nemen daarbij het voortouw. Zo nam DHL nam het bedrijf Streetscooter over, en beschikt sindsdien over een groot aantal bezorgauto’s. Die worden ingezet in 100 Nederlandse steden. Online supermarkt Picnic is al sinds de oprichting, bijna twee jaar geleden, actief met elektrische voertuigen voor de bezorging van boodschappen aan huis.

Logistiek010, dat de logistiek in Rotterdam slimmer en schoner wil inrichten hoopt dat elektrische stadsdistributie een hoge vlucht zal nemen. Elektrisch vervoer is schoner, zuiniger en stiller dan traditionele bestelwagens.

Het zijn echter inmiddels niet alleen bestelwagens meer die elektrisch onderweg zijn. Ook grotere vrachtwagens worden duurzamer, zo demonstreert transportbedrijf Breytner, dat zich in Rotterdam profileert als zero emissie transportonderneming. Het bedrijf liet twee MAN-bakwagens ombouwen tot elektrische vrachtwagens en voegt binnenkort twee omgebouwde Mercedes-Benz Antos-bakwagens aan het wagenpark toe.

Autofabrikanten onderzoeken, samen met kennisinstellingen als TNO, de seriematige productie van zwaardere vrachtwagens die elektrisch worden aangedreven. Als overgangsmodel wordt daarbij ook gekeken naar hybride aandrijvingen. Qua infrastructuur kan het, elektrisch rijden. Er is geen ander Europees land met zoveel laadpunten als Nederland.