Dat zal worden gevoerd door de verkeersministers van beide landen, Andreas Scheuer namens Duitsland en Andreas Reichhardt namens Oostenrijk. Hierbij zal ook Günther Platter aanschuiven, de Landeshauptmann (‘gouverneur’) van de deelstaat Tirol, de deelstaat waarin het probleem met het doorvoerverkeer zich vooral afspeelt.

Tirol heeft de afgelopen weekeinden rijverboden voor vrachtauto’s ingevoerd in de agglomeratie Innsbruck, aan het begin van de Brenner-autosnelweg. Het verbod geldt voor uitwijkend verkeer, omdat op Oostenrijkse snelwegen tol moet worden betaald en sommige vervoerders daarom kennelijk liever uitwijken naar routes die via dorpen voeren. Tirol wil dit verbod in september definitief invoeren.

Struikelblok: ‘Blockabfertigung’

Een struikelblok is en blijft de ‘Blockabfertigung’, die Tirol sinds enkele jaren aan de grenzen toepast. Vrachtauto’s worden op een aantal dagen in het jaar – dit jaar ruim dertig dagen – bij de grens tegengehouden en apart gezet, waarna ze mondjesmaat tot de Brennerroute worden toegelaten. Dat leidt tot enorme files, met name in Beieren

Platter, de ‘Obmann’ van Tirol, wil aan dit systeem vasthouden en hoopt ermee meer wegverkeer naar het spoor te dwingen. Hij is wel bereid Beieren tegemoet te komen, maar hoe dat moet gebeuren, is vooralsnog onduidelijk. Het zou erop kunnen neerkomen dat Beieren maar moet zorgen vrachtvoertuigen eerder aan de kant te zetten.

Vergaderlocatie

Onduidelijk is ook nog waar de top over het doorvoerverkeer moet plaatsvinden. Scheuer denkt aan Berlijn, maar Platter zou liever in Tirol willen vergaderen. In dat geval zou het deelstaatshoofdstad Innsbruck worden. Reichhardt, de Oostenrijkse verkeersminister, zou kunnen vasthouden aan Wenen, dus op min of meer ‘neutraal’ terrein. Een conferentie in München blijft ook een optie.