Het voorstel van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) is in lijn met het regeerakkoord waarin staat dat Schiphol mag groeien. Daarin staat dat een deel van de behaalde milieuwinst mag worden omgezet in groei. Het initiatief staat dan ook los van het wel of niet openen van Lelystad Airport.

Puzzel

Het was de bedoeling dat de Omgevingsraad Schiphol – waarin alle belanghebbende partijen zitten – eind vorig jaar met een advies voor de luchthaven na 2021 zou komen, maar de partijen werden het niet eens. Daardoor kwam het besluit op het bordje van de minister te liggen.

In februari zei Van Nieuwenhuizen nog in de Volkskrant dat Schiphol zal doorgroeien omdat het anders de concurrentieslag met andere luchthavens verliest. ‘Het wordt een puzzel. Het zal geen ongebreidelde groei zijn, zo van: vlieg maar raak, en het zal ook niet zijn: we zetten Schiphol op slot of we trekken de stekker eruit. Dat kan gewoon niet’, zei ze toen.

Schiphol wil nog niet reageren. Dat wacht het besluit van het kabinet af. Topman Dick Benschop zei eerder dit jaar ‘gematigde toename’ van het aantal vluchten nodig te hebben om de huidige positie van Schiphol te behouden.

Vakantievluchten

Woensdag werd bekend dat de uitbreiding van Lelystad Airport in april 2020 is uitgesteld voor onbepaalde tijd. Die luchthaven moet vakantievluchten van Schiphol overnemen.

Milieuorganisaties Greenpeace, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland willen geen verdere groei op Schiphol, laten ze in een gezamenlijke verklaring weten. ‘Schiphol laten groeien in tijden van klimaatcrisis is waanzin. De CO2-uitstoot van de luchtvaart wordt weer compleet genegeerd. Alle sectoren moeten aan de bak met groen beleid, maar blijkbaar niet de luchtvaart.’