Dat bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tegenover RTL Z. De extra kosten zijn opgenomen in de begroting die al vorig jaar werd gepubliceerd, maar was tot nu toe onopgemerkt gebleven.

De extra kosten moeten worden gemaakt, omdat de brug niet stevig genoeg is om zowel weg- als treinverkeer te kunnen dragen. Voor wegverkeer is de brug al enkele jaren open, maar voor het treinverkeer moet de constructie worden aangepast.

Beveiligingssystemen

Dat komt onder meer doordat de brug uit twee delen bestaat die omhoog en omlaag kunnen. Hierdoor is het moeilijker om de beveiligingssystemen van de brug te koppelen aan die van het spoor, verklaart een woordvoerder aan RTL Z. Door de tegenvaller loopt de bouw van het spoorgedeelte ook uit.

Het bedrag van 102 miljoen wordt uitgesmeerd over twee jaar. Voor volgend jaar heeft het Rijk 30 miljoen opzij gezet. In 2021 nog eens 71 miljoen. Het totale budget voor het project wordt verhoogd van 2,1 naar 2,2 miljard euro.