Door de impasse in de Britse politiek lijkt een no deal brexit steeds waarschijnlijker. Over minder dan twee maanden (29 maart) verlaat het Verenigd Koninkrijk de EU. Maar hoe beide partijen na die datum handel kunnen drijven met elkaar, is nog altijd niet duidelijk.

Veel import

Daardoor kan een situatie ontstaan waarbij vrachtwagenchauffeurs het VK niet in mogen, als ze niet over de juiste vergunning beschikken. En deze vergunningen zijn schaars. Dit kan tot grote problemen leiden, aangezien de Britten zeer veel importeren vanuit EU-landen. Van de bijna vijfhonderd miljard euro aan goederen die ze jaarlijks invoeren, komt zo’n 80% uit de 27 andere lidstaten.

Om te voorkomen dat de bevoorrading in de knel komt, wil Londen chauffeurs zonder vergunning toch toelaten. Ook in omgekeerde richting zou een soortgelijke regeling moeten komen. Dat meldt de Britse nieuwsdienst Reuters.

‘Het VK moet zeker zijn dat buitenlandse producten geïmporteerd kunnen worden en dat Britse goederen kunnen worden geëxporteerd op de gebruikelijke manier’, aldus het kabinet in een bericht aan het Britse parlement.

Douane

Tevens heeft de regering in Londen bekendgemaakt dat douanediensten coulant zijn in de eerste drie maanden na een eventueel vertrek zonder akkoord. Bedrijven uit de EU mogen hun volledige papierwerk later inleveren en hoeven ook pas later hun importheffingen te betalen.

Wel moeten ze één werkdag na het arriveren van de goederen aan de douane laten weten dat de vracht in het Verenigd Koninkrijk is aangekomen. Bedrijven die van deze maatregel gebruik willen maken, moeten zich hiervoor registreren.

20 grootste havens

De versoepeling van de douane-afhandeling geldt voor de Kanaaltunnel en de twintig grootste Britse havens, waaronder Dover. Veel transporteurs vrezen dat vooral in laatstgenoemde haven lange rijen ontstaan, omdat 17% van de grensoverschrijdende goederen via Dover het land in en uit gaat.

Met de maatregel willen de Britten voorkomen dat bij de diverse havens lange wachtrijen ontstaan. Zeker voor verstransporteurs is dat goed nieuws. Als vrachtwagens lang moeten wachten voordat ze het land in mogen, gaat de kwaliteit van de bederfelijke waar achteruit.

Drie tot zes maanden na de Brexit bekijkt het kabinet of er een verlenging komt van het soepele douanebeleid.

Heeft u te maken met de Brexit? Kom dan ook naar de Sessie Brexit op 27 februari 2019 in Venlo en leer alles over de verschillende scenario’s.