Ook moeten transporteurs en expeditiebedrijven ernstig rekening houden met lange wachttijden bij de ferryterminals in de Rotterdamse en Britse havens. Met name voor versproducten en levende dieren verscherpen de regels.

Met die waarschuwing zijn de Douane, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en het Rotterdamse Havenbedrijf dinsdag gezamenlijk gekomen. Welke deal de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk ook sluiten, na de Brexit is het land geen onderdeel van de interne markt en gelden douaneregels zoals die voor landen als Canada ook gelden. Dat zei Roel van ’t Veld, coördinator Brexit bij de Douane.

Containervervoer

Naar schatting van het Havenbedrijf gaat het om 38.000 bedrijven die straks ineens te maken krijgen met douaneformaliteiten. Nederland en met name de haven van Rotterdam voelen volgens het Havenbedrijf de gevolgen van het Britse vertrek.

Zo’n 90% van alle ferry’s in Rotterdam en 55% van het shortsea containervervoer in Rotterdam varen naar de Britse eilanden. ‘In totaal gaat het om 54 miljoen ton goederen die tussen Nederland en het VK worden vervoerd’, zegt Mark Dijk van het Havenbedrijf.

Door het vertrek van de Britten uit de Europese Unie zijn  er 928 banen te vervullen voor de Douane. De verwachting is dat op jaarbasis het aantal douaneformulieren zal exploderen.

Lees ook: