Het verbod gaat gepaard met maatregelen om onder meer uitstootvrij transport en vrachtfietsen (cargobikes) te stimuleren. De noordelijke stad volgt Den Haag, waar eerder dit jaar afspraken zijn gemaakt over schone bevoorrading van de binnenstad. ​

De stad Groningen heeft in het nieuwe convenant Duurzame Stadslogistiek ook afspraken gemaakt over striktere handhaving en ontheffingsverlening. Daarnaast willen de betrokken partijen de bundeling van goederen stimuleren. Hierdoor moet bevoorrading plaatsvinden met minder en kleinere voertuigen.

Ondertekenaars

Samen met de gemeente Groningen verbinden TLN, Evofenedex, Groningen City Club, Koninklijke Horeca Nederland, marktondernemers, Top Dutch Logistics in samenwerking met VNO-NCW MKB Noord en de Rijksuniversiteit Groningen zich aan deze afspraken.

Arthur van Dijk tekent namens TLN begin november het convenant en is blij met de nieuwe overeenkomst. Onder meer het feit dat de gemaakte afspraken in diverse steden hetzelfde zijn, stemt hem tevreden. ‘Voor transportondernemers die door het hele land rijden, is het ondoenlijk als ze in iedere stad met verschillende maatregelen worden geconfronteerd.’

Bron foto: Pixabay