Het gaat om heffingen van in totaal 2,8 miljard dollar. De Europese Commissie heeft de daarvoor benodigde besluitvorming woensdag afgerond. ‘De eenzijdige en ongerechtvaardigde beslissing van de VS betekent dat we geen andere keus hebben’, aldus EU-handelscommissaris Cecilia Malmström.

Aanvechten

‘Onze reactie is gematigd, proportioneel en volledig in lijn met de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Nodeloos om te zeggen dat als de VS zijn tarieven schrapt, onze maatregelen ook worden beëindigd.’ De EU spande al een procedure aan bij de WTO om het Amerikaanse ‘protectionisme’ aan te vechten.

De Amerikaanse heffingen raken 6,4 miljard euro aan export vanuit de EU, waarvan grofweg 10% uit Nederland. Voor de resterende 3,6 miljard neemt de EU later tegenmaatregelen.

Belangenbehartiger van handels- en logistieke bedrijven, Evofenedex, ziet de ontwikkelingen met lede ogen aan. De brancheorganisatie wijst erop dat de heffingen veel bedrijven raken, ook indirect. ‘Dit spel kent echt alleen maar verliezers’, zegt directeur Bart Jan Koopman.

Meer heffingen

President Trump is nog niet klaar. Hij heeft aangekondigd later dit jaar ook de importheffingen voor Europese auto’s en auto-onderdelen te verhogen, waarmee het handelsconflict echt zou escaleren. Dat zou gaan om 50 tot 60 miljard euro, waarbij ook Nederland stevig wordt geraakt. ‘In iedere Duitse auto zit een Nederlands onderdeel’, zegt een EU-diplomaat. ‘Dit ga je echt merken.’

Canada, Mexico, Japan en China zijn ook getroffen door de Amerikaanse importtarieven van 25% op staal en 10% op aluminium. Zij hebben net als de EU tegenheffingen ingesteld.