De hybride versie van de FE-distributietruck wordt aangedreven door een 7-literdiesel en een 120 kW elektrische motor die in combinatie – of los van elkaar – worden ingezet in functie van de rijsituatie. Het systeem schakelt automatisch tussen de twee krachtbronnen. Die technologie maakt het mogelijk tot 30% brandstof te besparen, de CO2-emissies met 15 à 20% terug te schroeven en ook de geluidshinder te beperken. De elektrische motor wordt niet extern opgeladen, maar recupereert de energie die vrijkomt bij het remmen.

De trucks met een MTM van 26 ton zijn ontworpen voor toepassingen waar regelmatig moet gestopt en weer vertrokken worden, zoals distributie in een stedelijke omgeving (waar bijv. milieuzones van kracht zijn) en ophaling van huishoudelijk afval.

De FE Hybrid zal in eerste instantie geleverd worden aan twaalf landen in Europa en in Australië, maar op termijn wil Volvo dit model ook op andere markten verkopen. Omwille van de meerkost, wordt de hybride versie aangeboden met een lease-overeenkomst die onderhoud en herstelling omvat.

Gent is de enige Volvo-fabriek die de FL/FE-reeks assembleert. Vorig jaar liepen daar bijna 4.200 voertuigen van het middelzware gamma van de band.