De Franse rederij CMA CGM neemt later dit jaar een eerste nieuw recordschip van 16.000 teu in de vaart. “Die monsterschepen zijn zo groot dat geen enkele grote carrier die nog in zijn eentje kan vullen”, zei Jean-Philippe Thenoz, senior vice-president van de rederij uit Marseille.

CMA CGM sloot eerder dit jaar zelf een samenwerkingsakkoord met MSC tussen Noord-Europa en het Verre Oosten om samen met die Zwitserse rederij schepen van 14.000 teu te kunnen vullen. Thenoz gaf in Londen toe dat er ook nadelen verbonden zijn aan allianties. De keuze voor de verlader wordt beperkter en de rederijen moeten met elkaars wensen rekening houden wanneer ze hun diensten willen wijzigen.

“Toch zijn allianties de enige manier om een mondiaal netwerk aan te kunnen bieden”, aldus Thenoz. Hij verklaarde voorts dat de carriers rekening moeten houden met een mogelijke verhuizing van productie uit Azië naar andere regio’s en nog hogere olieprijzen.

“Het is niet ondenkbaar dat we ooit 1.000 dollar zullen moeten betalen voor een ton bunkerolie. Dat zou de sector met een extra kost van 25 miljard dollar opzadelen.” CMA CGM onderhandelt daarom al met scheepswerven over de bouw van containerschepen die zowel olie als lng als brandstof zouden kunnen verbruiken.