Zo wist Boskalis in december nog een megaproject binnen te slepen in de Filipijnen. Het bedrijf gaat daar meewerken aan de nieuwe internationale luchthaven van hoofdstad Manilla. Het project heeft een geschatte waarde van 1,5 miljard euro, wat de grootste opdracht ooit is in de 110-jarige geschiedenis van Boskalis. Het bedrijf zet groot materieel in voor de baggerklus.

Omzet

De omzet van Boskalis nam in 2020 wel af, met 4,5 procent tot 2,5 miljard euro. Dat kwam onder meer door vertragingen bij enkele grote projecten door de pandemie, bijvoorbeeld vanwege de internationale reisbeperkingen en quarantainemaatregelen. Ook had Boskalis bij offshore-energie bij bepaalde diensten last van de lagere olieprijs. De winst bedroeg vorig jaar 90 miljoen euro.

‘Op de kop af twaalf maanden geleden presenteerden wij vol vertrouwen ons nieuwe driejarige businessplan. Daags erna voeren wij een dikke corona-mist in en vielen vele zekerheden weg. Direct daarop gingen wij aan de slag om een crisisplan op te stellen, waarbij de veiligheid van onze collega’s voorop stond’, zegt topman Peter Berdowski van Boskalis in een toelichting.

‘Naast de gezondheid van onze collega’s lag de prioriteit daarbij op de continuïteit van de business. Projecten moesten zoveel mogelijk doorlopen, schepen blijven varen en kasstromen worden gemaximeerd. Met tal van creatieve oplossingen hebben we de projecten en schepen weten af te lossen. We hebben eigen testfaciliteiten opgezet en waar nodig vliegtuigen gecharterd en daarmee duizenden collega’s over de hele wereld weten te vervoeren. We hebben steun geboden aan de thuiswerkers en doen er alles aan om verplichte quarantaineperiodes dragelijk te maken. Terugkijkend op al deze uitdagingen is het des te indrukwekkender wat we in 2020 met elkaar hebben gepresteerd.’

Bulkcarrier

Boskalis was vorig jaar ook betrokken bij de berging van een Japanse bulkcarrier in Mauritius. Het schip brak in tweeën nadat de tanker bij het toeristeneiland in de Indische Oceaan aan de grond was gelopen. Ook werd een Noors vrachtschip geborgen dat was vastgelopen in het noordpoolgebied bij Spitsbergen en werden records verbroken door het enorme halfafzinkbare transportschip BOKA Vanguard, met het vervoer van een zalmkwekerij van 385 meter lang en 60 meter breed en een olieproductieschip met een gewicht van 91.000 ton.

Het bedrijf gaf aan weer dividend te gaan uitkeren. Vorig jaar zag Boskalis nog af van een winstuitkering vanwege de coronacrisis. De onderneming zegt dat het nog te vroeg is om een concrete verwachting uit te spreken over de resultaten dit jaar, mede vanwege de onzekerheden rond de pandemie. Boskalis stelt wel dat de zeer goed gevulde orderportefeuille een stevige basis voor 2021 biedt.