De megaklus gaat begin volgend jaar van start en moet eind 2024 klaar zijn. Opdrachtgever is het dochterbedrijf SMAI van de Filippijnse San Miguel Corporation, vooral bekend van het gelijknamige biermerk. Die ontwikkelt de nieuwe luchthaven aan de noordkant van de agglomeratie Manilla, dat ruim twaalf miljoen inwoners telt. Bulacán International Airport, zoals de nieuwe luchthaven waarschijnlijk gaat heten, moet de huidige overbelaste internationale luchthaven, Ninoy Aquino, ontlasten.

Vlaggenschip

De luchthaven is het vlaggenschip van een enorm bouwprogramma van de regering-Duterte, dat bekend staat als ‘Bouwen, bouwen, bouwen’. Bulacán International Airport krijgt een totale oppervlakte van 2500 hectare als onderdeel van de ontwikkeling van een 12.000 hectare groot stedelijk gebied ter waarde van twaalf miljard euro, waarin onder meer woningen, een regeringscentrum, industrie en een zeehaven zijn gepland. De luchthaven wordt via een tolweg en een spoorlijn met het centrum van Manilla verbonden, een afstand van zo’n twintig kilometer.

Boskalis moet ongeveer 1700 hectare nieuw land creëren, vergelijkbaar met Maasvlakte 2, die de groep samen met Van Oord heeft aangelegd. Het gebied moet bestand zijn tegen aardbevingen, tyfoons en de verwachte stijging van de zeespiegel. De klus is zo groot dat de bezetting van de grote baggerschepen uit de Boskalis-vloot voor de komende jaren is verzekerd. Beleggers reageerden dinsdagochtend opgetogen op het nieuws en beloonden het aandeel met een koerssprong van ruim 20%.

Baggerwerk

De groep gaat voor het baggerwerk over een periode van drie jaar zijn grootste sleephopperzuigers en snijkopzuiger inzetten en materieel om de stabiliteit van de grond via verdichting te vergroten. De landontwikkelingsfase wordt volgens Boskalis door een consortium van internationale banken gefinancierd. Volgens de aannemer wordt het project in overeenstemming met alle technische en milieu-eisen uitgevoerd.

Het Filippijnse parlement stemde september dit jaar in met het verlenen van een vijftigjarige concessie aan opdrachtgever San Miguel Aerocity Inc (SMAI) voor de ontwikkeling en de exploitatie van de luchthaven. Die had twee jaar eerder ongevraagd een voorstel neergelegd, waar geen subsidies of staatsgaranties aan te pas zouden komen. De luchthaven krijgt in de eerste fase twee startbanen, wat uitgebreid kan worden naar zes, genoeg voor zo’n honderd miljoen passagiers per jaar. Dat is drie keer zo veel als de capaciteit van het huidige Ninoy Aquino.