De Nederlandse aannemer moet volgend jaar twintig secties installeren, die samen de 4600 meter lange brug zullen vormen. Die wordt daarmee ’s werelds langste hangbrug. Daarvoor wordt de drijvende bok ‘Asian Hercules III’ gebruikt, volgens Boskalis een van de weinige in zijn soort ter wereld die voldoende reikwijdte heeft. Ook wordt er een zware zeesleper ingezet.

Funderingen

De groep was vorig jaar al bij het project betrokken via de installatie van de funderingen van de brugpijlers en diverse hijsklussen van stalen en betonnen brugelementen. Opdrachtgever is DSLY, een consortium van de Zuid-Koreaanse aannemers Daelim en SK Group, en de Turkse partners Limak Holding en Yapı Merkezi.

De naam van de brug verwijst naar de Ottomaanse overwinning in de Slag om Gallipoli bij het plaatsje Çanakkale op een Frans/Brits invasieleger dat via het schiereiland Gallipoli naar Istanboel wilde oprukken. De Fransen en Britten werden daarbij vernietigend verslagen. Overigens leidde de Ottomaanse deelname aan de Eerste Wereldoorlog in 1922 tot de val van het Rijk.