Momenteel is rederij Allseas met de ‘Pioneering Spirit’ in het Deense deel van de Noordzee voor oliegroep Total bezig met het weghalen van boorplatformen in het Tyra-veld. Die zijn na dertig jaar dienst aan vervanging toe.

Sloeboeien

De onderbouw van twee offshore-constructies is maandag naar Vlissingen gebracht. De lading stak 110 meter boven het water uit. De zogenoemde ‘flare jacket modules’ zelf zijn tot 78 meter hoog, tot 30 meter breed aan de basis en wegen tot 1.800 ton.

De ‘flare jackets’ zijn in de haven van Vlissingen aan de Sloeboeien op een ponton gezet waar vervolgens verdere afbraak plaatsvindt bij sloop- en recyclingsbedrijf Sagro. Het bedrijf houdt zich op zijn terminal aan de Westhofhaven in Vlissingen onder meer bezig met milieuvriendelijke recycling van de modules.

‘Iron Lady’

‘Pioneering Spirit’ is een bijzonder schip, omdat het de vorm kreeg van een gigantische catamaran, met twee rompen die verbonden zijn door een centraal platform. In de uitsparing van 122 meter op 59 meter aan de boeg past een kleiner werkschip, de ‘Iron Lady’.

Met de zwaarste van zijn vele kranen kan de ‘Pioneering Spirit’ tot 48.000 ton tillen.