De groep werkt met de Koreaanse scheepsbouwgroep Daewoo aan een project ter waarde van een kleine 300 miljoen dollar voor de bouw van zijn eerste installatieschip. Dat wordt gebaseerd op een nieuw ontwerp van het Nederlandse GustoMSC. Scorpio spreekt ‘het meest geavanceerde schip in de markt’.

Hijsvermogen

De basis ervan is zogenoemde leg encircling crane van het eveneens Nederlandse Huisman met een hijsvermogen van 1500 ton. Daarbij wordt de kraan om een van de poten gebouwd (kraan-om-de-poot), waarlangs een installatieschip zichzelf opvijzelt. Het schip moet onderdelen op een hoogte van 185 meter boven de zeespiegel kunnen installeren, wat voor zover bekend een record is.

Topman Emanuele A. Lauro van Scorpio spreekt van ‘strategische beslissing om een transitie te maken richting een duurzame toekomst’. Hij verwacht eind dit jaar de contracten met Daewoo en andere partijen te kunnen tekenen. Die zullen een optie op de bouw van nog drie soortgelijke schepen bevatten.

Bulkvervoer

Scorpio houdt zich tot nu toe uitsluitend met bulkvervoer bezig. Het exploiteert een vloot van 55 bulkcarriers van 60.000 en 84.000 ton draagvermogen. Veruit het grootste deel is eigendom of geleased, zes schepen zijn gecharterd.

De rederij verwacht dat de markt voor zogenoemde wind turbine installation vessels de komende tien jaar zal groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van meer dan 15%. Er zou zelfs sprake zijn van ‘een groeiend tekort aan schepen die de volgende generatie turbines (van meer dan tien megawatt – red.) kunnen installeren en onderhouden’.