Bij tien van de ongeveer 300 mensen die bij de operatie betrokken zijn, is corona vastgesteld. Ruim vijftig anderen worden in quarantaine gehouden. Het response team dat met de operatie belast is, spreekt van een ‘korte pauze’ in het sloopwerk vanwege corona en het naderende orkaanseizoen. Volgens de Washington Post duurt de onderbreking in elk geval tot september.

Tweede keer

Het is de tweede keer dat het werk onderbroken moet worden vanwege een coronabesmetting onder het opruimteam. Begin dit jaar brak tijdens werkzaamheden brand uit op het omgeslagen wrak, dat voor het grootste deel boven water uitsteekt en zo het beeld bepaald van de haven van Brunswick, een van de belangrijkste Amerikaanse ro/ro-havens.

Hoewel al begin dit jaar werd besloten om het wrak ter plekke te slopen, is de operatie nog nauwelijks op gang gekomen. Het plan is om de 200 meter lange car carrier in acht brokken te zagen. Het eigenlijke snijwerk had deze maand moeten beginnen, maar dat gaat nu zeker niet voor oktober gebeuren.

VB 10.000

Voor het afvoeren van de brokstukken is de ‘VB 10.000’ gemobiliseerd, een spectaculair ogende heavy lift catamaran, die gebouwd is voor het opruimen van oude boorplatforms in de Golf van Mexico. Anders dan de naam suggereert kan dat octopusachtige gevaarte geen 10.000 ton, maar 7500 Amerikaanse short tonnes (van 907 kilo) heffen.

Het omslaan van de ‘Golden Ray’, 23 minuten nadat die de trossen in Brunswick had losgegooid, is een van de kostbaarste scheepsrampen van het afgelopen halfjaar. Het schip had zo’n 4200 nieuwe auto’s aan boord, voor het grootste deel in Mexico gebouwde Kia’s en Hyundai’s. De verzekerde waarde van schip en lading samen wordt geschat op zo’n 160 miljoen dollar.