Volgens de planning van voor de coronacrisis en de implosie van de olieprijs zou het enorme vaartuig rond 2025 in de vaart moeten komen. Gegeven de bouwtijd van naar schatting vier jaar zou de bouw al volgend jaar van start hebben moeten gaan.

Geen financiële verplichtingen

Woordvoerder Jeroen Hagelstein zegt dat de ‘gedachtevorming’ over het megaproject en een aantal ontwerp-vergaderingen nog wel doorgaan, maar dat is besloten om voorlopig geen financiële verplichtingen voor de bouw aan te gaan. Dat besluit is onderdeel van een eerder aangekondigde reorganisatie, waarbij het personeelsbestand met 300 mensen wordt afgeslankt en investeringen zo veel mogelijk worden uitgesteld.

De ‘Amazing Grace’, zoals het schip op papier al is gedoopt, zou anderhalf keer zo groot moeten worden als de vier jaar geleden in bedrijf genomen ‘Pioneering Spirit’. Dat is met een lengte van 382 meter en een breedte van 124 meter de grootste zelfvarende constructie op aarde en vergde een totale investering van 2,8 miljard euro.

Beperking

Allseas besloot tot de bouw van een nog groter schip, nadat duidelijk was geworden dat de de ‘PS’ te klein was voor het verwijderen van de grootste offshore-constructies op de Noordzee. De beperking zit ‘m in de breedte van 59 meter tussen de twee rompen, waartussen de platformen moeten worden opgepakt. Die bleek al tijdens de bouw te gering, reden waarom de catamaran tijdens de constructie met zeven meter is verbreed.

De installatie van het zogenoemde jacket lift systeem op de ‘PS’, waarmee onderstellen van 20.000 ton kunnen worden opgepakt, gaat wel door, maar wordt ook zoveel mogelijk de toekomst in geduwd. Volgens Hagelstein zijn er al onderdelen geïnstalleerd, maar wordt het restant zo dicht mogelijk tegen moment uitgevoerd dat de eerste klus geklaard moet worden, in de zomer van 2022.