Deze ‘Green Jade’ wordt gebouwd door CSBC in Kaohsiung en moet over twee jaar klaar zijn. Het schip wordt ruim tweehonderd meter lang en krijgt een kraan met een hijsvermogen van vierduizend ton. Volgens de Belgische aannemer biedt de ‘Green Jade’ een ‘buitengewone combinatie van transport- en laadcapaciteit, indrukwekkende hijshoogte en groene technologie’.

Dergelijke eigenschappen worden ook toegedicht aan de vergelijkbare ‘Orion’, eveneens van Deme, waarmee het enkele maanden geleden tijdens de ultieme belastingtest in het Duitse Rostock helemaal misging. Het kraanblok brak bij een belasting van enkele duizenden tonnen af, waardoor de kraan een enorme zwieper kreeg en zwaar beschadigd raakte. Het is nog steeds onduidelijk hoe lang het herstel van de tientallen miljoenen grote schade gaat duren.

Dynamic positioning

Overeenkomst tussen de twee schepen is dat ze beide werken met dynamic positioning en niet worden opgevijzeld, zoals gebruikelijk bij het installeren van windturbines op zee. Verschil is dat de ‘Green Jade’ is ontworpen voor het plaatsen van funderingen voor windturbines en de ‘Orion’ ook de honderden tonnen zware generatorhuizen (nacelles) vanaf de waterspiegel op hoogtes van ver boven de honderd meter moet gaan installeren.

Deme is tot nu toe de enige die gekozen heeft voor het concept van drijvend installeren, waarbij het schip op zijn plaats wordt gehouden door een geavanceerd dynamic positioning systeem. Omdat een geringe beweging van het schip al kan leiden tot een forse uitslag van de enorme kraanarm, worden er extreme eisen gesteld aan de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van dit DP-systeem.

Het Belgische bedrijf richtte twee jaar geleden met de scheepsbouwgroep CSBC in Taiwan de joint venture CDWE op. Die fungeert nu als opdrachtgever voor het project en heeft inmiddels twee contracten binnengehaald voor installatiewerk bij de bouw van Taiwanese windparken.