Deze keer was de 17.000 ton zware ‘Brent Alpha’ aan de beurt, na de ‘Brent Delta’ en ‘- Bravo’, die respectievelijk in 2017 en 2019 zijn weggehaald. De zogenoemde ‘single lift’-operatie was de eerste ontmantelingsopdracht voor de ‘Pioneering Spirit’ van deze zomer. De 44 jaar oude constructie wordt afgevoerd naar de sloopwerf van Able UK in Teesside in het noordwesten van Engeland.

Het 94 meter lange en 52 meter brede gevaarte stond in 160 meter diep water op bijna 200 kilometer afstand ten noordoosten van de Shetland-eilanden. Net als de vorige twee wordt het Alpha-platform eerst op een locatie dichtbij de kust op het bij de ‘PS’ horende ponton ‘Iron Lady’ gezet en vervolgens door het Seaton Channel naar Able UK getransporteerd.

Tekst loopt door onder foto’s.

Vijftien maanden voorbereiding

Volgens Allseas nam de klus zelf slechts vier uur in beslag, maar zijn er vijftien maanden van voorbereiding aan vooraf gegaan, inclusief het versterken van de zes poten van de constructie. Het daadwerkelijk oppakken van het gevaarte via Allseas’ gepatenteerde methode kostte welgeteld negen seconden.

De productie in het veld gaat voorlopig nog door via de ‘Brent Charlie’, maar ook die zal door de ‘Pioneering Spirit’ verwijderd en afgevoerd worden. Die is met een gewicht van 34.000 ton twee keer zo zwaar. Volgens een woordvoerder van Allseas gaat dat in de komende jaren gebeuren, maar is nog niet bekend wanneer Shell de productie van het Brent-veld denkt te beëindigen.

Tekst loopt door onder foto’s.

Einde aan tijdperk

Met het sluiten van het Brent-veld komt er een eind aan een tijdperk. De productie begon in 1976 en de prijs van Brent-crude groeide uit tot de belangrijkste benchmark van de internationale olie-industrie. Met een capaciteit van 150.000 vaten per dag is het jarenlang een van de meest productieve en lucratieve olievelden van Shell geweest.

Voor de rest van het zomerseizoen staan er voor de ‘PS’ nog drie ontmantelingen op het programma. Na het afleveren van het Alpha-platform gaat de mastodont door naar Denemarken voor het opruimen van twee platformen in het Tyra-veld. Dat worden de eerste twee grote platformen, die in het Deense deel van de Noordzee worden weggehaald. Daarna volgt nog de ‘Ninian Northern’ van het Canadese CNR, weer in het Britse deel. Alles bij elkaar gaat het om ongeveer 55.000 ton.

De Allseas-woordvoerder noemt het verwijderen van vier grote platformen in een zomerseizoen een goede score. ‘Er staan weliswaar honderden platformen in de Noordzee die opgeruimd moeten worden, maar voor de meeste daarvan is de Pioneering Spirit’ veel te groot’.