Dat blijkt uit het recentelijk gepubliceerde jaarverslag over 2019, ontdekte het Deense ShippingWatch. De offshore-dienstverlener heeft de afgelopen jaren bij elkaar zo’n twee miljard dollar verlies geleden. Dat is het gevolg van de ineenstorting van de olieprijs in 2014, waardoor de energiesector de investeringen drastisch terugschroefde.

Tekort van 1,1 miljard

Vooral 2016 was dramatisch met een tekort onder de streep van 1,1 miljard dollar. Vorig jaar wist het bedrijf, dat een vloot van ruim veertig grote en moderne schepen exploiteert, het verlies te beperken tot 104 miljoen dollar. Het grootste deel van de verliezen is overigens toe te schrijven aan afboekingen op de gekelderde waarde van de vloot.

De nieuwe implosie van de olieprijs in maart dit jaar in combinatie met de gevolgen van de coronacrisis  heeft de zaken er niet gemakkelijker op gemaakt. Volgens eerdergenoemd vakblad proberen oliebedrijven bestaande contracten met de offshore dienstverleners open te breken en eisen ze prijsverlagingen tot 30%.

Vloot verminderen

Voormalig topman Carsten Plougmann Andersen van Maersk Supply Service heeft onlangs gezegd dat de de totale actieve vloot met 30 tot 40% teruggebracht zou moeten worden om de tarieven weer op een aanvaardbaar niveau te krijgen. Plougmann zit op dit moment in het bestuur van de omgevallen Franse branchegenoot Bourbon, dat inmiddels in handen van de banken is.

Maersk heeft zijn vloot de afgelopen jaren al met zo’n twintig schepen teruggebracht, waarvan er een aantal voor de sloop is verkocht. Daar staat tegenover dat er in de periode 2017-2019 tien nieuwe schepen in de vaart zijn gekomen. Volgens Vessels Value heeft de 43 tellende MSS-vloot een marktwaarde van ongeveer 650 miljoen dollar.