Dat blijkt uit een verklaring van Liebherr, waarin gesproken wordt over een geschatte schade van een miljoenenbedrag met dubbele cijfers. Niet alleen de kraan zelf is zwaar beschadigd maar ook het dek van de ‘Orion’, die eind deze maand had moeten uitvaren voor zijn eerste installatieklus op de Noordzee.

Volgens de Duitse kraanfabrikant is het afbreken van de kraanhaak tijdens een overbelastingstest de oorzaak van de ineenstorting van de enorme kraan. Dat gebeurde volgens Liebherr op op het moment dat de belasting 2600 ton bedroeg. Die belasting zou geleidelijk worden opgevoerd tot 5500 ton. Dat is 10% boven de safe working load van 5000 ton, waarvoor de kraan gecertificeerd moest worden.

Kettingreactie

Het afbreken van de haak heeft volgens Liebherr geleid tot een kettingreactie, waardoor het gevaarte uiteindelijk instortte. De zogenoemde HLC 295000-kraan is veruit de grootste die de groep ooit heeft gebouwd. Met een mast van 145 meter moet die lasten tot 5000 ton 180 meter hoog kunnen hijsen.

Het bedrijf zegt dat een ontwerp- of productiefout van de kraan zelf kan worden uitgesloten, omdat het ontwerp van en de haak zelf zijn ingekocht bij een externe leverancier. Welke dat is, en of die aansprakelijk is of wordt gesteld, zegt Liebherr niet.

Reparatieperiode

Liebherr zegt ook niets over de verwachtte reparatieperiode, maar duidelijk is dat die maanden gaat duren. Het lijkt daarmee uitgesloten dat de ‘Orion’ de komende zomerperiode nog in actie kan komen. Als de gloednieuwe kraan al niet total loss is, zullen in elk geval grote delen ervan volledig nieuw moeten worden geproduceerd.

De ‘Orion’ zou eind deze maand naar Schotland gaan voor de installatie van 103 jackets voor het windpark Moray East, dat gebouwd wordt in opdracht van de Schotse regering. Deme heeft laten weten een ander schip in te willen zetten om zijn contractuele verplichtingen na te komen. Dat kan zowel een van de drie eigen jack-up installatieschepen worden als een ingehuurd schip. De eigen schepen hebben een hijsvermogen tot 900 ton.

Lees ook: