Volgens Deme is diens kennis van ‘complexe ondergronden als gevolg van gemengde zand- en rotsachtige en soms zachte grond’ aanleiding voor Penta-Ocean om met hen in zee te gaan.

Penta-Ocean is een van de grootste bouwbedrijven van Japan. Het heeft onder meer spoorwegen, luchthavens, zeehavens, wegen, bruggen en elektriciteitscentrales gebouwd. De Japanners hebben daardoor veel kennis in huis over zware meteorologische en oceanografische omstandigheden, zoals tyfoons en zogenoemde bomcyclonen.

1600 ton

Eerste stap in de samenwerking is ‘de introductie en ontwikkeling van geavanceerde technologieën die leiden tot de gezamenlijke bouw van offshore windmolenparken in Japan’. Penta heeft tot nu toe alleen een offshore demonstratie-windpark in de buurt van Fukuoka gerealiseerd. Het bezit een kraanschip met hefvermogen van 800 ton, een tweede van 1600 ton is in aanbouw.

Deme heeft ervaring met de installatie van funderingen en turbines, geboorde XL-monopijlers en onderzeese stroomkabels. De Belgische aannemer heeft een uitgebreide vloot installatieschepen, waaronder zeven zelfheffende platformen uitgerust met kranen tot 1500 ton en het nieuwe installatieschip ‘Orion’ met een kraan van 5000 ton.