De Nederlandse offshore-aannemer heeft het diepwater boorschip ‘Vitoria 10000’ gekocht. Die zal worden omgebouwd voor de winning van mangaanknollen, die behalve hoge concentraties mangaan onder meer nikkel, koper en kobalt bevatten. Al decennia wordt gestudeerd op de winning ervan, maar tot nu toe is niemand erin geslaagd daarvan een economisch succes te maken.

‘Grensverleggend’

Allseas denkt daar met de ‘Vitoria 10000’ en zijn Amerikaanse partner verandering in te kunnen brengen. Het werkt aan een systeem om de knollen op de oceaanbodem te verzamelen en die via een 4,5 kilometer stijgbuis naar boven te halen om ze vervolgens aan land te brengen. Daar moeten de metalen er in een door DeepGreen ontwikkelde scheidingsinstallatie uit gefilterd worden.

Oprichter en topman Edward Heerema omschrijft het project als ‘een nieuw grensverleggend avontuur in de geschiedenis van Allseas’. Volgens hem past de winning van mangaanknollen in de huidige trend naar verduurzaming, omdat de impact ervan op milieu- en sociaal gebied veel geringer zou zijn dan die van mijnbouw aan land.

Volgens DeepGreen-topman Gerard Barron zijn er voor de groene transitie juist honderden miljoenen tonnen nikkel, koper en kobalt nodig. ‘Die kunnen uit zee gewonnen worden tegen een fractie van de maatschappelijke kosten aan land’, zegt hij.

Kiribati en Nauru

De ‘Vitoria 10000’ was eigendom van de Braziliaanse  oliemaatschappij Petrobras en dateert uit 2010. Het schip is 228 meter lang, 42 meter breed en biedt plaats aan 200 personen. Volgens de Noorse offshore-broker Bassoe is het boorschip eind vorig jaar voor vijftien miljoen dollar verkocht. Waarnemers gingen er toen van uit dat het schip door een sloper was gekocht.

DeepGreen speurt al geruime tijd naar mangaanknollen op de bodem van de Stille Oceaan tussen Hawaii and Mexico, de zogenoemde Clarion Clipperton Zone (CCZ). Het bedrijf zegt winningsrechten te hebben in twee blokken bij de eilandstaten Kiribati en Nauru. Alleen al het blok bij Nauru zou genoeg metalen bevatten voor de productie van de accu’s voor 140 miljoen elektrische auto’s.