Het wordt gebouwd door de Chinese werf CMIH Haimen en moet in 2022 klaar zijn. De Nul heeft een half jaar geleden eveneens in China een zelfheffend installatieschip besteld met een hijsvermogen van drieduizend ton. Die zal ‘Voltaire’ worden gedoopt en moet eveneens in 2022 operationeel zijn.

Het nu bestelde schip, dat ’Les Alizés’ (passaatwinden) gaat heten, lijkt het antwoord te zijn op Deme’s ‘Orion’, die nu in het Duitse Rostock wordt afgebouwd. Die kan eveneens vijfduizend ton aan, hoewel bij de bestelling drieduizend ton werd genoemd. Dezer dagen bleek ook dat de maximale hijshoogte van 180 meter groter was dan oorspronkelijk gemeld.

Concurrentieslag

Dat is kenmerkend voor de concurrentieslag die momenteel wordt uitgevochten om de installatieklussen van windparken op zee, die de komende jaren een enorme vlucht zal krijgen. In een poging om de concurrentie zand in de ogen te strooien, wordt er uiterst selectief met de werkelijke specificaties omgesprongen. Vandaar dat De Nul nu spreekt van ‘indrukwekkende hijshoogtes’, zonder een concreet cijfer te noemen.

Tekst loopt door onder afbeelding.

‘Les Alizés’ krijgt net als de ‘Voltaire’ dynamic positioning om het schip tijdens het installatiewerk op zee te fixeren. De Nul neemt daarmee ook afscheid van het jack-up systeem, waarbij het schip zichzelf langs uitschuifbare poten opvijzelt. Voordeel is dat het schip niet meer afhankelijk is van de waterdiepte en de toestand van de zeebodem.

Volgens Deme is het jack-up systeem niet meer werkbaar voor de nieuwe generatie windmolens die binnen twee jaar op de markt komt. Daarvoor moeten het turbinehuis en de rotorbladen op meer dan 150 meter hoogte, de zogenoemde hubhoogte, worden geïnstalleerd.

Zoals bekend komt in 2022 de Haliade-CX van twaalf megawatt van GE op de markt. Die krijgt een tiphoogte van 260 meter, maar er zijn tekenen die erop wijzen dat er nóg grotere windturbines in aantocht zijn.