Die kan volgens de Belgische aannemer lasten van vijfduizend ton op een hoogte brengen van 180 meter. Die cijfers zijn opmerkelijk, omdat Deme tot nu toe een maximale hoogte van 170 meter opgaf en eerder een maximaal gewicht van drieduizend ton.

Volgens het bedrijf is het ontwerp van de kraan gedurende de bouw niet bijgesteld, wat impliceert dat het bedrijf de prestaties bewust wat lager heeft voorgesteld om de concurrentie zand in de ogen te strooien.

Geen zelfheffend schip

Met die cijfers krijgt de Belgische aannemer een voorsprong op concurrenten als landgenoot Jan de Nul en Van Oord en Boskalis uit Nederland. Bijzonder aan de in China gebouwde ‘Orion’ is verder dat het geen zelfheffend schip is, zoals alle andere grote installatieschepen tot nu toe, maar gebruikmaakt van ‘dynamic positioning’.

Tekst loopt door onder foto.

Die is van de derde generatie, wat inhoudt dat het systeem ook bij een calamiteit waarbij een deel van het schip uitbrandt of onder water komt te staan, blijft functioneren. Deme heeft voor dit concept gekozen met het oog op de schaalvergroting in de offshore windsector. Daardoor moeten grote onderdelen van windturbines, zoals het turbinehuis (nacelle) en de bladen, op een hoogte van meer dan 150 meter boven de zeespiegel geïnstalleerd worden.

Moray East

De ‘Orion’ moet voor het komende zomerseizoen klaar zijn en wordt direct na oplevering ingezet voor de installatie van 103 funderingen voor het Britse offshore windmolenpark Moray East.

Liebherr op haar beurt heeft recentelijk in Rostock naar eigen zeggen ’s werelds sterkste vaste havenkraan in gebruik genomen, in de verwachting dat zich in de naaste toekomst meer van dit soort klussen aandienen. Die kan zestienhonderd ton heffen tot een hoogte van 158 meter.