Volgens Heerema is dat een wereldrecord. De module is onderdeel van het Leviathan-platform in het Israëlische deel van de Middellandse Zee. De ‘Sleipnir’ is bezig is aan zijn eerste reis na de oplevering door de Singaporese scheeps- en offshorebouwer Sembcorp Marine afgelopen juli. Het heeft ook nog een brok van ruim 9.000 ton op zijn plek gehesen.

Gewicht van 16.000 auto’s

Topman Koos-Jan van Brouwershaven over het record: ‘We zijn zeer trots. Sleipnir is uniek in z’n soort. Omdat het schip op lng vaart en ook omdat geen ander schip zo veel kan tillen. Stel je voor: 15.300 ton komt overeen met 16.000 auto’s. En onze klant geniet mee. Want we kunnen grote modules in één keer tillen met ‘Sleipnir’: de installatie en integratie van zo’n platform gaat dus sneller en dat maakt het goedkoper.’

Tekst loopt door onder foto.

HMC heeft al een aantal andere klussen binnen voor de ‘Sleipnir’, vernoemd naar de achtbenige hengst van de Noorse oppergod Odin. Daarna volgt onder meer het weghalen van het Tyra-platform in het Deense deel van de Noordzee en het Brae B-platform in het Britse deel. Voor het Nederlandse deel staat de installatie van een centraal platform voor het windpark Hollandse Kust Zuid in het orderboek.

Dual fuel

Het schip is het eerste in zijn soort dat is uitgerust met ‘dual fuel’ voortstuwing en die dus volledig op lng kan draaien. In totaal staan er twaalf motoren aan boord met een gezamenlijk vermogen van 96.000 Kilowatt. Daarmee moet het schip, met lading en al, een kruissnelheid van tien knopen (ruim 18 kilometer per uur) kunnen halen. Er is woonruimte voor vierhonderd mensen aan boord.