De groep heeft daarop een nieuw verzoek ingediend om tot een ‘reorganisatieprocedure’ te komen. In een persverklaring zegt Bourbon dat die procedure alleen betrekking heeft op de holding, Bourbon Corporation, en dat de werkmaatschappijen gewoon doorwerken. De beursgenoteerde holding heeft 900 miljoen aan verplichtingen uitstaan.

Geloofwaardig plan

De reorganisatieprocedure (redressement judiciaire) is een procedure die alle verplichtingen voor maximaal achttien maanden bevriest. In die periode moet Bourbon met een geloofwaardig plan voor een financiële herstructurering komen. Beleggers lijken er vertrouwen in te hebben dat dat gaat lukken, want het aandeel liet maandag een lichte stijging zien op de Euronext-beurs van Parijs.

Vorige week werd de notering op eigen verzoek opgeschort. De koers was ingestort nadat bekend was geworden dat een schuldeiser onmiddellijke betaling van 800 miljoen dollar had geëist. Dat blijkt de Chinese groep ICBC Leasing te zijn geweest. Volgens Bourbon kwam die claim als een donderslag bij heldere hemel en waren er al ‘amicale onderhandelingen’ over een financiële herstructurering aan de gang’.

Bourbon houdt vast aan een eerder voorstel, waarin crediteuren genoegen moeten nemen met een gedeeltelijke afboeking van hun vordering en uitstel van rentebetaling in ruil voor aandelen. Op die manier zouden de schuldeisers maximaal 30% van Bourbon Corporation in handen kunnen krijgen. Onduidelijk is of de rechter al een besluit heeft genomen over de ‘redressement judiciaire’.

Waarde aandeel 90% gedaald

Bourbon is met een vloot van bijna vijfhonderd vaartuigen een van ‘s werelds grootste dienstverleners in de offshoresector, die al sinds de val van de olieprijs in 2014 in zwaar weer zit. Het aandeel verloor in die periode zo’n 90% van zijn waarde.

Het bedrijf houdt zich onder meer bezig met het bevoorraden en andere dienstverlening aan olie- en gasplatforms op zee. Die tak beschikt over ruim tweehonderd ‘moderne en gestandaardiseerde’ suppliers, sleepboten en andersoortige offshore-vaartuigen en heeft meer dan vierduizend mensen in dienst.

De onderwater-divisie telt twintig schepen en bijna duizend mensen. Mobility tenslotte, houdt zich bezig met het vervoer van personeel naar onder meer olie- en gasplatforms en doet dat met zo’n 250 vaartuigen en ruim 2000 mensen.

Lees ook: Bourbon Offshore aan de rand van de afgrond