Het bedrijf meldde dinsdag in een vijfregelig persbericht dat het zelf heeft gevraagd om de notering te schrappen. Daarin zegt het verder te werken aan maatregelen om de eigen belangen, en die van de werknemers, te beschermen.

Bourbon is met een vloot van bijna vijfhonderd vaartuigen een van ‘s werelds grootste dienstverleners in de offshoresector en zit al sinds de val van de olieprijs in 2014 in zwaar weer. Het aandeel verloor in die periode zo’n 90% van zijn waarde.

Faillissement

Bourbon kan onmogelijk 800 miljoen op tafel leggen en is gedwongen faillissement aan te vragen als de schuldeisers bij hun eis blijven. Die move doorkruist een lopend onderhandelingstraject met een groep schuldeisers en scheepseigenaren, die bereid zijn om 120 miljoen euro vers kapitaal te storten en 1,4 miljard aan schulden om te zetten in aandelen. Daarmee zouden ze 93% van het bedrijf in handen krijgen.

Het is niet duidelijk in hoeverre de twee groepen schuldeisers elkaar overlappen. De grootste aandeelhouder van het bedrijf, de Fransman Jacques de Chateauvieux, heeft eind vorige maand twee leden van de raad van bestuur aan de kant gezet en heeft zich laten benoemen tot ‘uitvoerend voorzitter’. Ook de CEO werd toen vervangen. Tien dagen eerder had hij aangeboden om met een aantal partners 240 miljoen euro aan nieuwe leningen ter beschikking te stellen.

Enorme vloot

Het kort na de Tweede Wereldoorlog op de Franse kolonie Réunion opgerichte Bourbon heeft zichzelf in de nesten gewerkt door met geleend geld een enorme vloot te laten bouwen, waar na de val van de olieprijs nauwelijks nog behoefte aan was. Enkele jaren geleden heeft het bedrijf zich opgesplitst in drie divisies, Marine and Logistics, Mobility en Subsea.

De eerste is de klassieke supply-tak, het bevoorraden en andere dienstverlening aan olie- en gasplatforms op zee. Die beschikt over ruim tweehonderd ‘moderne en gestandaardiseerde’ suppliers, sleepboten en andersoortige offshore-vaartuigen en heeft meer dan vierduizend mensen in dienst.

De onderwater-divisie telt twintig schepen en bijna duizend mensen. Mobility tenslotte houdt zich bezig met het vervoer van personeel naar onder meer olie- en gasplatforms en doet dat met zo’n tweehonderdvijftig vaartuigen en ruim tweeduizend mensen.

Lees ook: Schuldeisers geven Bourbon Offshore lucht