Volgens Heerema Marine Contractors (HMC) waren sommige prestaties beter dan de contractueel overeengekomen specificaties met de bouwer, het Singaporese Sembcorp Marine. Zo blijkt het Dynamic Positioning-systeem, dat het gevaarte volautomatisch in positie houdt, zo goed te werken dat het schip binnen het oppervlak van een stoeptegel van dertig bij dertig centimeter op zijn plek blijft. Het schip is zelf 220 meter lang en 102 meter breed.

Snelheid

De twee door Huisman geleverde kranen doorstonden de test van 110% op het operationele maximum, met 11.000 in plaats van 10.000 ton per kraan. De maximale testsnelheid van 12,2 knopen, ongeveer 22,6 kilometer uur, lag ruimschoots boven de door Heerema geëiste minimum dienstsnelheid van tien knopen. Dat is ruwweg 50% sneller dan de oudere kraanschepen van de offshore aannemer.

Tekst gaat verder onder foto

default

HMC heeft al een reeks boekingen binnen voor de ‘Sleipnir’, genoemd naar de achtbenige hengst van de Noorse oppergod ‘Odin’. Een van de eerste klussen wordt de installatie van de opbouw (topsides) van het olieplatform ‘Leviathan’ in de Middellandse Zee.

Daarna volgt onder meer het weghalen van het Tyra-platform in het Deense deel van de Noordzee en het ‘Brae B’-platform in het Britse deel. Voor het Nederlandse deel staat de installatie van een centraal platform voor het windpark Hollandse Kust Zuid in het orderboek.

Lees ook: Heerema heeft zijn ‘Sleipnir’