Dinsdagnacht werd de 140 meter hoge (inclusief kraan) en zeventig meter brede constructie in een vier uur durende operatie aan boord genomen. De feitelijke lift nam daarbij welgeteld negen seconden in beslag.

De ‘Brent Bravo’ is na de ‘Delta’ de tweede van vier Brent-platforms die moeten worden ontmanteld. Het project speelde een belangrijke rol bij het besluit van Allseas om de ‘PS’, investering zo’n 2,5 miljard euro, te laten bouwen.

Artikel gaat verder onder foto’s

Het platform wordt voor ontmanteling afgevoerd naar de werf van Able UK in in het Noord-Engelse Teesside. Het laatste deel van de reis wordt uitgevoerd met de ‘Iron Lady’, het zelfvarende ponton dat als verlengstuk van de ‘Pioneering Spirit’ dient op locaties met ondiep water.

Sinds de ingebruikname drie jaar geleden heeft de ‘Pioneering Spirit’ inmiddels ruim 130.000 ton aan topsides (de opbouw van offshore platforms) opgetild en meer dan 1.500 kilometer onderzeese pijpleiding geïnstalleerd.

Geen record

25.000 ton is overigens geen ‘wereldrecord’. Een speler als Dockwise heeft aanmerkelijk zwaardere objecten vervoerd. Die maakt echter gebruik van een volledig andere methode, waarbij half-afzinkbare schepen worden ingezet.

Bekijk de overige foto’s

Lees ook: Foto’s: Olieplatform van 3.800 ton ‘licht’ klusje voor ‘Pioneering Spirit’