Allseas gaat de technologie ontwikkelen om waardevolle grondstoffen als kobalt, koper en nikkel van de zeebodem naar de oppervlakte te krijgen. ‘We denken dat er toekomst zit in diepzeemijnbouw, maar de grote uitdaging is om dat op een milieuvriendelijke manier te doen. We gaan technologie ontwikkelen om de knollen (het materiaal waar de grondstoffen in zitten, red.) op een milieuvriendelijke manier naar boven te halen en vervolgens aan land te brengen’, aldus een woordvoerder van Allseas in het Financieele Dagblad.

Het Delftse offshorebedrijf verwacht over een aantal jaren een pilot klaar te hebben. DeepGreen wil in 2025 starten met de daadwerkelijke diepzeemijnbouw. ‘Onze samenwerking met Allseas helpt ons om een nieuwe bron van metalen voor batterijen voor de groene revolutie te openen en de mijnbouwindustrie te transformeren’, aldus DeepGreen-bestuursvoorzitter Gerard Barron in een persverklaring.

Explosieven

Traditionele mijnbouw op land heeft volgens DeepGreen een aantal grote minpunten. Zo betekent het vaak een aantasting van het milieu, zoals ontbossing en CO2-uitstoot. Diepzeemijnbouw vereist volgens het bedrijf bovendien geen explosieven, boor- of graafactiviteiten.

Omdat het nog een compleet nieuwe industrie is, is het vooralsnog onduidelijk wat de effecten zijn op het ecosysteem op de bodem van de zee. ‘Maar er zijn wel verwachtingen dat het schadelijk is voor de zeebodem en alles wat er leeft’, zegt Henko de Stigter van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee, het NIOZ tegen RTL Nieuws.

Fijnstof

De Stigter doet al jaren onderzoek naar de effecten van diepzeemijnbouw. ‘Als je met rupsbanden over de zachte zeebodem rijdt, dan wordt het water troebel. En dat is slecht voor alles wat daar leeft. Vergelijk het met fijnstof voor de mens.’