Dat moet in 2022 in de vaart komen en wordt ontworpen voor het plaatsen van een nieuwe generatie windmolens, die de komende jaren op de markt komt. Die turbines krijgen, gerekend vanaf de zeebodem, een tiphoogte tot 270 meter (het hoogste punt van de wieken) en bladen met een lengte tot 120 meter. Een voorbeeld daarvan is de Haliade-X12MW windturbine, die GE Renewable Energy in 2021 op de markt wil brengen en waarvan een prototype op de Maasvlakte wordt geplaatst.

Hijsvermogen

De ‘Voltaire’, zo genoemd omdat de Franse filosoof volgens Jan de Nul net als het schip een vernieuwer was, krijgt een kraan met een hijsvermogen van drieduizend ton, die wordt geleverd door de Schiedamse offshore kranenbouwer Huisman. Het gaat om een ‘leg encircling crane’, waarvan het ‘huis’ om een van de vier poten (spudpalen) wordt gebouwd, waarmee het schip zichzelf boven de waterspiegel kan optillen. De kraan wordt eveneens in China gebouwd, in Huismans eigen Chinese productie fabriek in Xiamen.

Tekst loopt door onder afbeelding

In maximale opgevijzelde toestand heeft de kraan, gerekend vanaf de zeebodem, een tiphoogte van 325 meter, precies een meter meer dan de hoogte van de Eiffeltoren. Het schip kan straks werken in een waterdiepte tot tachtig meter, wat eveneens grensverleggend is. Daarnaast krijgt het zevenduizend vierkante meter dekoppervlak, tweemaal zoveel als de twee bestaande installatieschepen van Jan de Nul, de ‘Taillevent” en de ‘Vole au Vent’.

Prijsdaling

Deze schaalvergroting moet uiteindelijk leiden tot een verdere prijsdaling van stroom uit offshore wind. Zo claimt GE dat zijn nieuwe windturbine van twaalf Megawatt op jaarbasis straks 45% meer stroom kan leveren dan de huidige grootste turbines van Vestas en Siemens Gamesa die er nu op de markt zijn. Voordeel van deze vorm van schaalvergroting is verder dat voor hetzelfde vermogen van een windpark minder turbines nodig zijn, wat de kosten verder drukt.

Bijzonder aan de ‘Voltaire’ is verder dat het schip zal voldoen aan de emissie-eisen die gelden voor Euro V-motoren die in het wegvervoer worden gebruikt. Het schip krijgt een totaal geïnstalleerd vermogen van 41.900 Kilowatt en gaat volledig draaien op gasolie, de maritieme variant van diesel. De uitlaatgassen worden gereinigd met behulp van een katalysatorsysteem en roetfilters.