Die stap hangt samen met het besluit om de activiteiten op de locaties in Zwijndrecht (Nederland) en Hartlepool (Verenigd Koninkrijk) af te stoten en alleen verder te gaan met de werven in Vlissingen (Nederland) en in Opole (Polen). ‘Daardoor vervalt de functie van het hoofdkantoor’, zegt personeelsdirecteur Jan Willem Goedknegt in een toelichting.

Tweede reorganisatie

Het is de tweede reorganisatie van HFG in evenzovele jaren. Twee jaar geleden werd al een afslanking in gang gezet, waarbij ongeveer 60% van het aantal arbeidsplaatsen geschrapt werd. De nu aangekondigde afslanking heeft volgens Goedknegt geen gevolgen voor Heerema Marine Contractors (HMC), dat de kraanschepen exploiteert. Daar werd vorig jaar al een reorganisatie in gang gezet, waarbij 250 banen werden geschrapt.

Volgens Goedknegt is de nieuwe ingreep onvermijdelijk: ‘HFG kampt al enige tijd met onvoldoende projectvolume en een marginale winstgevendheid. Daarnaast zijn de risico’s bij het bouwen van platformen te hoog en zijn klanten niet bereid daarvoor te betalen.’ Volgens hem heeft de gestegen olieprijs nog niet geleid tot nieuwe projecten: ‘Dat duurt nog drie jaar. Daar kunnen we helaas niet op wachten.’

Verkoop

HFG heeft voor de werf in Zwijndrecht een intentieverklaring tot verkoop getekend met het Italiaanse industriële concern Rosetti Marino en verwacht dat de voorgenomen verkoop van Zwijndrecht niet tot banenverlies leidt. Ook voor de activiteiten van de werf in Hartlepool wordt op termijn een nieuwe eigenaar gezocht.

De directie van HFG heeft de medewerkers inmiddels geïnformeerd en een adviesaanvraag bij de ondernemingsraad van HFG Nederland ingediend. Het bedrijf zegt zich in te zetten om overtollige medewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen.

‘We zijn ons er terdege van bewust dat de voorgenomen desinvestering bijzonder ingrijpend is voor onze collega’s op ons hoofdkantoor in Zwijndrecht. We zetten ons dan ook tot het uiterste in om hen in deze moeilijke fase te begeleiden’, laat CEO Koos-Jan van Brouwershaven weten.