Jan De Nul heeft het 140 meter lange schip overgenomen van de Nederlandse Vroon Group en hernoemd naar een grondlegger van de Franse keuken. Het is speciaal ontworpen om offshore windturbines en hun funderingen te transporteren en te installeren, maar kan ook worden ingezet in andere offshore sectoren, zoals olie en gas.

Spudpalen

Kenmerkend voor dit type schepen is dat ze uitgerust zijn met ‘spudpalen’. Dit zijn verticale poten die het schip uit het water kunnen tillen om stabiel te kunnen werken. De ‘Taillevent’ heeft zes spudpalen en kan in waterdieptes tot 40 meter opereren. Het is uitgerust met een hijskraan met een vermogen van duizend ton en een hulpkraan van vijftig ton.

De voorbije tien jaar investeerde Jan De Nul sterk in offshore activiteiten. Afgelopen voorjaar won het waterbouwkundig bedrijf zijn eerste offshore-windopdrachten buiten Europa. Het betrof het ontwerpen en bouwen van de offshore windparken Changhua en Formosa 1 fase 2, de eerste offshore windparken in Taiwanese wateren.